Nieuws
Jaarlijkse CPB reisje 2017
04-05-2017 10:06

Het jaarlijks reisje van onze Friese CPB had dit jaar als doel een bezoek aan de stad Alkmaar te brengen. Gezien de enorm grote belangstelling waren er 2 dagen voor uitgetrokken, dinsdag 18 en donderdag 20 april.

Na een koude nacht konden wij in een heerlijke warme bus plaatsnemen. Vergezeld van een warm voorjaarszonnetje vertrokken wij met een gezelschap van ongeveer 135 reislustige, goedgemutste dames in 3 bussen naar Alkmaar. Onderweg konden wij genieten van prachtige tulpenvelden.

Omstreeks 10.00 uur kwamen wij in Alkmaar aan. Bij de kade van het Noord Hollandskanaal verlieten we de bus en zijn te voet naar het Restaurant Nola Social gelopen.
Hier genoten we van een paar kopjes koffie en een lekker gebakje.

Omstreeks 11.30 uur waren voor ons 2 (open) rondvaartboten gereserveerd. In tegenstelling tot dinsdag was het vandaag, donderdag, prachtig droog weer met een vriendelijk zonnetje hoog aan de hemel.
We maakten een rondvaart van ongeveer 45 minuten door de Alkmaars grachten. De grachten zijn smal en de bruggen laag. We zijn onder 22 bruggen doorgevaren. Elke keer moest er gebukt worden om de brug niet te raken.
We hebben prachtige monumentale panden gezien. Schitterende gevelwoningen, kerken en hofje. Door een gids werden de bijbehorende verhalen verteld en we zijn heel wat wijzer geworden over de historie van deze mooi stad.
Via diverse grachten kwamen we terecht op het Noord Hollands kanaal.

Met het graven van het kanaal werd in de zomer van 1819 begonnen; er werd met de schop gegraven door een legertje van 9000 slecht betaalde arbeiders. De lonen waren ƒ 1,30 per dag voor een ongeschoolde arbeider, maar lagen in de werkelijkheid op ƒ 0,50 per dag. De werkzaamheden waren zwaar, alles gebeurde met schoppen, kruiwagens en paarden en de behuizing en voeding waren slecht. De aannemers waren verantwoordelijk voor de behuizing van het personeel, maar dit gebeurde niet altijd en veel mensen woonden in zelfgemaakte bouwsels dicht bij de werkplek. Vooral in de winter was het leed groot. Regelmatig waren er ongeregeldheden en de regering werd genoodzaakt militaire eenheden langs het kanaal te stationeren om de controle te behouden.

Het kanaal heeft een lengte van 80 kilometer. Het is 40 meter breed aan de waterspiegel en een diepte van 6 tot 7 meter over een bodembreedte van bijna 10 meter. Het was destijds het breedste en diepste kanaal ter wereld. Het kanaal heeft zo'n 11 miljoen gulden gekost en de aanleg duurde ongeveer vijf jaar. Dit wetende is het des te indrukwekkender wanneer je het resultaat ziet.

De afspraak was dat we elkaar rond 14.30 uur weer zouden ontmoeten bij het kaasmuseum. Tot die tijd kon een ieder de tijd naar keuze invullen.
Uiteraard werden eerst de hongerige maagjes gevuld met een goede lunch. Er zijn rond het Marktplein legio restaurants. De meeste hebben ook een terras.

In het Kaasmuseum kregen we onder leiding van diverse gidsen een rondleiding.
Het museum is in het voormalige Waaggebouw. In de 14e eeuw deed dit gebouw, met toren, dienst als kapel van het naastgelegen H. Geestgasthuis. In dit soort ziekenhuis/herbergen konden arme reizigers gedurende drie dagen en nachten gratis onderdak krijgen; ook werden er zieken verpleegd door monniken of nonnen. In 1566 werd door de bisschop toestemming gegeven het Gasthuis in de richten tot waaggebouw

In een filmzaal werd een film getoond over de geschiedenis van de kaastraditie in de stad. Als afsluiting van deze presentatie konden we proeven en genieten van diverse soorten kaas. We hebben alle instrumenten die vroeger voor kaasbereiding noodzakelijk waren van dichtbij kunnen zien. Er stond zelfs een levensechte koe opgesteld. Te zien was hoe het gegeten gras in de diverse magen wordt omgezet met als uiteindelijk resultaat de melk.

Om 16.15 uur meldden we ons allemaal weer bij de bushalte aan de kade. We gingen voor het afsluitende diner naar Twisk. Het diner werd voor ons geserveerd in 't Twiskerslot. Dit is een monumentale boerderij op een prachtig landgoed. Deze boerderij werd vroeger bewoond door de pianist Wibi Soerjadi. De inrichting was echt fantastisch. In een bijzonder mooie chique entourage hebben wij genoten van een heerlijk 3-gangen menu.

Omstreeks 19.15 uur stapten we weer in de bus. Met de blosjes op de wangen van inspanning, zon en het overheerlijke diner gingen we weer richting Dokkum.
Omstreeks 21.00 uur reden we de parkeerplaats van het Tolhuispark in Dokkum op.

We kunnen weer terugkijken op een bijzonder geslaagde dag. Alle lof voor de organisatie van deze reis. We hopen dat we nog heel veel jaren dergelijke reizen mogen maken.